Kui Jakob Hurt 1906. aasta viimasel päeval suri, jäi kavas olnud «Setu raamat» küll lõpetamata, kuid «vanavara aidamehe» tehtud töö eestlastele setode olemasolu teadvustamisel ja seto kultuuri tutvustamisel oli siiski vilja kandnud. Eestlaste senise üleolekutunde oli mõnikord asendanud poolehoid, mis sest, et ebalev. Näiteks võõristas Võrumaa mees Artur Adson noorpõlves setosid, kuid tundis samas uhkust laulude üle, mida Hurda «Setukeste laulude» kolmest köitest (1904– 1907) luges. Üks neid, kes pärast Hurda surma setode teadvustamise-tutvustamise tööd jätkasid, oli tollane ainus eesti rahvusest preester Setomaal Karl Ustav.
Vahemees Ustav
Tartumaalt Palamuse kihelkonnast Kassinurme külast pärit Karl (Kaarel) Ustav sündis 20. septembril (ukj 2. oktoobril) 1867 luteriusulises eesti taluperes, käis Palamusel leeris ja läks siis üle õigeusku (õigeusu nimi Karp, sestpeale perekonnanimi tihti ka Usstav). Ta sai hariduse Pihkva gümnaasiumis ja Peterburi vaimulikus akadeemias ning pühitseti 1892. aastal Pihkvamaal Toropetsi maakonnas Vedrilovo eesti asunike koguduse preestriks. Aastatel 1905–1917 teenis Karl Ustav Pihkvamaal Petseri vallas Taeluva (Tailovo) seto-vene segakogudust, olles selles ametis teadaolevalt esimene eestlane. Tollesse aega langeb ka põgus periood, mil Taeluvas olid ametis ainult eestlased, sest aastatel 1907–1910 töötas seal köstrina Nikolai Raag (1888–1983), kellest 1917. aastal sai naaberkoguduse Obinitsa preester ja kes Eesti Vabariigis oli ajuti ka Petseri maavanem.
Karl Ustavi käes muutus Hurda teadvustamis- ja tutvustamistöö kahesuunaliseks. Ustav tegeles ka eestlaste olemasolu teadvustamisega ja eesti kultuuri tutvustamisega setodele, esindades vaatenurka, mida pakub vennasrahva pilk. Setomaal tööle asunud eesti päritolu õigeusu vaimulikest oli Ustav esimene, kelle tegevus oli kantud ka eestluse ideoloogiast – ta oli hingekarjane, aga ka eesti rahvuslane. Karl Ustavi südameasjaks oli Setomaal eestikeelse jumalateenistuse juurutamine ja eestikeelse koolihariduse kehtestamine. Seda tööd saatis ajutine ja osaline edu. 1907. aastal sai Ustav Pihkva konsistooriumilt loa Setomaa kirikutes (vabal ajal) ja koolides (usuõpetuse tunnis) eesti keelt kasutada, kuid 1913. aastal see keelati. Eestikeelset jutlust oli saanud Setomaal selleks ajaks igatahes vahel kuulda peamiselt Taeluvas. Ja vähemalt kolmel korral, 1908., 1909. ja 1910. aasta maarjapäeval, jutlustas Ustav eesti keeles ka Petseri kloostris.
Ustavi tegevuse tulemus oli ka see, et Pihkvamaa vaimulikud otsustasid 1907. aastal setode kohta nimetust «полуверцы» (pooleusulised) enam mitte kasutada, vaid rääkida edaspidi «Petseri eestlastest», mis juurdumist ka eesti (ametlikus) pruugis.
Sündmusi, mis Taeluva preestri algatusel 1907. aasta sügisel Setomaal aset leidsid, eestlaste enamus küll ilmselt vaevalt märkas, kuid vähemalt eesti haritlaste huvi setode vastu tänu sellele kasvas, samuti osavõtlikkus.
Kirikuõpetaja
Setomaa tollastest õigeusu vaimulikest eristas Karl Ustavit peale rahvuse ka luterlik taust, millega küllap vähemalt osaliselt seletub ka tema mitmekülgne ja sageli algatav tegevus väljaspool kirikut. Ustav meenutas rahvavalgustuslikult aktiivset luteri pastorit Baltikumi vanemast traditsioonist – kirikuõpetajat. Ka tema naine Pauline Alide Charlotte (s Niederberger) oli endine luterlane. Paula pärines Preisimaalt 19. sajandi keskel Baltikumi kolinud sakslaste perest. Taeluvas, kus Ustavite näol elas tosinkond aastat muu Setomaa taustal ebatüüpiline preestripere, pidi tollal kõlama ka saksa keelt ja hõljuma balti pastoraadi hõngu. Ustavite kodu oli ka paik, kus Setomaa uurijad kogumisretkedel peatusid.
Setode usuelu hindamisel jagas õigeusklik Ustav luteri pastori Jakob Hurda arusaama, mis ootas ristiinimeselt Pühakirja tundmist. Selles valguses oli setode kristlasteks pidamisega raskusi. Ja nii olid omakeelne, kirjaoskust eeldav kirik ja kirjaoskust pakkuv kool Ustavi silmis lahutamatult seotud. 1906. aastal asutas ta Serga külas algkooli, kus õppetöös kasutati eesti (seto) keelt (hiljem ainult usuõpetuse tunnis). See kool oli esialgu kaua registreerimata. 1913. aastast peale õpetas Ustav preestrikohustuste kõrvalt ka Petseri kõrgemas algkoolis, millest kasvas Eesti Vabariigi ajal välja Petseri gümnaasium.
Ustav rajas Taeluvasse eestikeelse raamatukogu. Setomaal sellist enne polnud. 1917. aastaks oli seal juba üle 2000 köite, mis olid enamasti kõik kingitustena omandatud. Raamatuid oli saadetud Tartu seltsidest ja raamatuäridest, oli ka ridamisi eraannetajaid, seejuures õige nimekaid.
Petseri Postimees
Kui 1909. aasta juuni alguses ilmus trükist esimene number Petseri Postimeest, siis täitis see Jaan Tõnissoni rahastatud ja Ustavi toimetatud leht, milles ilmus artikleid eesti, võru ja seto keeles, mitut eesmärki. See oli mõeldud küllap tõesti setodele «niiku umakeelse kooli eest», nagu ajalehes seisab, kuid peale selle oli see väljaanne vahendiks, kuidas eestlasi setodele tutvustada ja ka vastupidi.
Et kaks korda kuus ilmunud ajalehe eluiga jäi lühikeseks (6. VI 1909 – 1. IV 1910) ja seda ilmus ainult 19 numbrit, seletub paljuski setode suhteliselt vähese kirjaoskusega (tollal umbes 20%) ja veel vähesema ladina tähestiku tundmisega.
Petseri Postimehes ilmunud tekstidest on kaalukaim Võrumaa mehe Jaan Räppo setokeelne luuletus «Kate ilma veere pääl» (15. IX 1909), mis trükiti peagi ära ka Postimehes (30. X 1909), nii et seda võis ka laiem eesti avalikkus lugeda. Luuletust läbiv mõte eestlastest ja setodest kui ühest rahvast, kes kunagi Saksa ja Vene valitsejate poolt kaheks kisti, kui kahest vennast, kes nüüd jälle teineteise ära tunnevad, vastas täielikult Karl Ustavi visioonile. Räppo luuletus võib ollagi olulisel määral Ustavi kujutluspiltidest inspireeritud, kohati Räppo lausa tsiteerib Ustavi äsjast kirjatööd «Pihkva eestlased» (1908) – näiteks seal, kus eestlasi ja setosid võrreldakse ühe (vana) kännu kahe võsuga, mis tuleb kokku kasvatada. 1990. aastatel Setomaa hümni staatuse omandanud luuletust võib lugeda Ustavi ajalehe programmina. Moodsa hümnina käibib Räppo luuletus aga lühendatud ja kohendatud kujul – eemaldatud on viited setode kultuurilisele mahajäämusele ja eestlaste üleolevale suhtumisele, erimeelsustele, mida ainult Jumala arm, nagu Räppol kirjas, võib kaotada.
Ustav uskus, muide, et just etnonüümis «seto» elab edasi kunagiste tšuudide nimetus ja et üks osa tšuude on läänes saanud aja jooksul lihtsalt uue nime – eestlased.
Kultuurivahetus
Tähtis ja nähtav oli Ustavi huvi setode laulukultuuri vastu. Ehkki ta seto rahvaluulet peaaegu ei korjanud, käis ta oma «setukooriga» ka eestlastele 1912. aastal Tartus Vanemuises ja Valgas Sädes «Setu õhtutel» esinemas. Tema muusikaarmastus oli vana: Peterburis oli ta õppinud ka keiserlikus laulukooris muusikat ja laulmist, Petseris oli ta asutanud eestlaste muusika- ja lauluseltsi Kalev.
1921. aasta jaanipäeva eel käis Ustav setode kooriga Haapsalus, Tartus ja Tallinnas. Tallinna esinemine täitis lehearvustaja meelest kahte eesmärki: näidata tallinlastele tundmatut seto kultuuri ning samal ajal näidata seto noortele Eesti pealinna. 1907. aasta suvel oli Ustav toonud mõne seto Tartu elu vaatama; «Setu saadikud», nagu ta neid kirjas Oskar Kallasele nimetas, kohtusid eesti tegelastest ka Jaan Tõnissoniga. Tartus nähtu oli avaldanud muljet, varsti olnud kogu Setomaa reisist «kõmu täis». Kui otsida Karl Ustavi tegevuse nimetamiseks sobivat sõna, siis võiks kasutada kultuurivahetuse mõistet. Kultuurivahetus on kahepoolne, vastastikune protsess.
Kui setode koor Tallinnas esines, oli käes juba Eesti Vabariigi aeg, mis tähendas Karl Ustavi jaoks suurt elumuutust.
Ta ei olnud enam Taeluva preester. Keerulised poliitilised olud ja perekondlikult raske periood (1918. aastal lesestumine, kümnest lapsest olid nooremad veel alles väikesed) olid sundinud Ustavi äsja moodustatud Petseri maakonnast lahkuma. Ka Taeluva eesti raamatukogu polnud enam, selle olid enamlased kaasa viinud.
Kuid rahulolematu ei võinud Ustav kokkuvõttes olla. Jah, ta oli Setomaalt pidanud selleks ajaks lausa kahel korral lahkuma, esmalt Veebruarirevolutsiooni eel 1917. aasta alguses: kuna suhted Pihkvamaa kirikuvõimudega olnud «liig teravaks läinud», nagu ta kirjas Kallasele teatas, oli ta asunud tööle Läänemaal Paadrema koguduse preestrina. Kuid juba 1918. aasta kevadel oli setode maa Petserimaa nime all muu Eestiga ühendatud. Et nii läks, selles oli Ustavil suuri teeneid.
Vahemees
Venemaa Ajutise Valitsuse määrusega 30. märtsist 1917 (vkj) liideti Liivimaa kubermangu põhjaosa Eestimaa kubermanguga, nõnda sündis sisuliselt eestlaste rahvuskubermang. Väljapoole jäid vaid Narva, Valga ja Setomaa.
1917. aasta suvel jõudis Eestimaa Kubermangu Maanõukogusse «Petserimaa eestlaste ehk setukeste palve Eestiga ühendamise asjus», mis kannab daatumit 1. juuli 1917 (vkj). Samal kuupäeval ilmus Postimehes Karl Ustavi sulest pikem setosid tutvustav artikkel, milles on mainitud ka õhus olevat Petserimaa Eestimaa kubermangu ja piiskopkonnaga liitmise kavatsust. See oli päev, mil Maanõukogu esmakordselt kokku tuli. Ligi kolm kuud pärast palvekirja esitamist, septembri lõpus, küsis Ustav Päevalehes, «kudas selle asjaga lugu on». 14. oktoobril 1917 (vkj) otsustas Maanõukogu «setude ettepanekut kuulda võtta».
Setode palvekirjale oli alla kirjutanud 74 inimest. Ustavi allkiri on esimene. On hästi mõeldav, isegi väga tõenäoline, et palvekirja algataja ja isegi sõnastaja oligi tema.
1918. aasta novembri lõpus, kui Setomaa oli näinud juba enamlaste ja sakslaste valitsemise aega, saabus ta koos oma vanima poja Borisiga Setomaale, nüüd juba ametlikult Petserimaale, Eesti Vabariigi Ajutise Valitsuse esindajatena sakslastelt võimu üle võtma. Boris Ustav, jurist ja alamkapten, oli määratud Petserimaa komissariks, Karl Ustav oli siseministri volinik. Kuid juba mõni päev hiljem pidid isa ja poeg enamlaste eest taanduma.
1919. aasta kevadel saabus Karl Ustav haridusministri volinikuna uuesti Petserimaale, mis oli nüüd juba kindlalt Eesti käes. Tema ülesandeks oli Petserimaa koolide korraldamine. Pingete tõttu kohapealsete haridustegelastega pidas Ustav juba sügisel paremaks riigiteenistusest lahkuda.
Pärast preestriaastaid Haapsalus, Antslas ja Tapal veetis ta pensionipõlve Petseris, ajuti ka sealset Varvara kogudust teenides. 1944. aastal põgenes ta juba eaka mehena Eestist ja suri 18. augustil 1953 paguluses Saksamaal Augsburgis. Sinna on ta ka maetud.
Taeluvast, mille vanal kalmistul puhkab esimene üle Eesti tuntud seto lauluema, Jakob Hurda poolt 20. sajandi alguses «avastatud» Miku Ode (Jevdokia Kanniste), sai pärast Petserimaa likvideerimist ja kaheksjagamist 1945. aastal Venemaa osa.
Karl Ustav on tänapäeval enam-vähem unustatud, ka setode poolt, kuid ajal pärast Hurda surma ja enne Eesti Vabariigi sündi oli ta setode ja Setomaa küsimustes suurimaid asjatundjaid ja autoriteete, oluliseks toeks nii mõnelegi, kes Setomaad uurima suundusid. Ilmne oli tema juhtiv roll tol perioodil ka Petseri ühistegevuse käivitamisel ja vedamisel. Selle juures on iseloomulik, et Ustav püüdis kaasata Petserisse ja ümbruskonda asunud eestlaste seltsiellu alati ka setosid – mis tollal oli ebatavaline, sest eestlased ja setod hoidsid pigem omaette.
Et Ustavi positsioon oli keeruline, sellest tunnistab tõsiasi, et tsaariajal süüdistasid teda Pihkvamaa kirikuvõimud ja kohalik vaimulikkond setode eestistamises, Eesti Vabariigi algusaegadel heitsid kohalikud haridusametnikud talle ette hoopis venemeelsust.
Karl Ustav kuulub nende Setomaal elanud eestlaste hulka, kes on ennast väljaspool Setomaad setona esitlenud ja keda on nii mõnigi kord setoks ka peetud, kuid kellel seto päritolu õigupoolest ei ole. Pole aga kahtlust, et Setomaa oli Ustavi jaoks teine kodumaa, kus möödusid kõige tegusamad aastad tema pikast elust.
Taeluva koguduse alt Meldova külast pärit Gavril Kirillov (Kirilä Kavra) oli esimene elukutseline seto päevapiltnik. Ta õppis Pihkvas ja Peterburis ning töötas enne Eestisse opteerumist Leningradis Nevski prospektil oma ateljees. Tema foto järgi valmis 1936. aastal esimene Konstantin Pätsi portreega kirjamark.
Vasakult esimene on Nikolai Raag. Kauaaegne Obinitsa koguduse preester Nikolai Raag oli Karl Ustavi õpilane. Ustavi hinnang noore Raagi kohta, kes 1907. aasta novembris Taeluvasse köstriks saabus: «Mees igapidi tubli, rahvuslikus töös nõuab aga veel koolitamist, aga abi on igatahes.» (K. Ustav O. Kallasele 25. XI 1907.)